ЗАСЛУЖЕНИ АПЛОДИСМЕНТИ ЗА ГОСТУВАНЕТО НА ПАВЕЛ ГАТИЛОВ И БУРГАСКИЯ ТЕАТЪР С ПОСТАНОВКАТА "ГНЕЗДОТО НА ГАРВАНА" В АРМИЯТА
Art BG Reporter ® e-newspaper, София, 21 юни 2025 г., @i varbanov/
Със сигурност този материал трябва да бъде с водещото заглавие "Изкуство по време на война!". Защото такива са фактите и обстоятелствата. Искаме или не искаме да ги осъзнаем.
* * *
Пускам радиото: ... "Зеленски предупреди Европа за нови руски военни операции"; "Израелските военновъздушни сили нанасят удари по военни цели в Керманшах в Западен Иран", "Руска атака срещу Киев взе пет жертви и причини пожари, съобщи Украйна","Тръмп заяви, че американските удари са нанесли "огромни щети" на иранските ядрени обекти"....
Светът е в две войни, и на прага на световна ... сякаш
* * *
На този фон, нека отбележим бляскавото гостуване на Драматичен театър "Адриана Будевска" - Бургас на сцената на Театър "Българска армия".
Заслужени аплодисменти и публика, възторжено изправила се на крака, отбелязаха финала на постановката "Гнездото на гарвана". Авторът е Дон Нигро - за първи път игран у нас. Постановката е дело на младия и даровит украински режисьор Павел Гатилов.
Всъщност, трябва да отдадем заслуженото на покойния вече голям български режисьор и директор на бургаския театър - Борислав Чакринов, напуснал ни през февруари 2024 г., който подаде ръка на Павел Гатилов и актрисата Алина Катречко - и двамата са от Одеса, да се евакуират от родната си Украйна и да се присъединят към трупата на театъра, за да продължат професионалното си развитие и да получат своя нов дом, далеч от ужасяващата война.
Не мога да си представя какво преживяват и двамата млади хора и колко им е трудно - от гледна точка на адаптация, стрес, тъга, болка ... Но осъзнавам, че трябва и можем да ги посрещнем радушно и да ги подкрепяме да си стъпят на краката. И да покажат своя потенциал! Защото, както сподели Павел Гатилов: "Свободата е един от най-важните компоненти - не само в театъра, но и в живота!".
* * *
Но, да се върнем на прекрасната вечер в салона на Армията, когато публиката успя да се наслади на постановката "Гнездото на гарвана".
Още с вдигането на завесата зрителите видяха красивата и симетрична, класически построена сценография, дело на Жанета Иванова. Изчистена, точна, композирана и стилизирана в пълен синхрон и хармония с костюмографията - тонално и стилово.
Още с встъплението на първата сцена, с началните реплики между Пепа Николова (завършила в класа на проф. Стефан Данаилов) и гост-звездата Деян Донков, зрителите са въведени в пулсацията, вибрацията и аурата на жанра.
Текстът на американския драматург Дон Нигро конструира пиеса с интригуващ сюжет, непрекъснати динамични обрати и надграждане на неочаквани развръзки в финала и кодата. Основната жанрова линия е криминале, но в нея са вплетени много тънко и умело, с майсторство и находчивост на драматургията, трилъра и комедията. И те са уловени и разкодирани от режисьора в прочита му и концепцията на изграждане на постановката. Всъщност авторът Дон Нигро рисува историята на загадъчната смърт на съпруг и коняр, които живеят в далечно усамотено имение, а в семейството са само жени, в това число и сред персонала.
За да разследва причините за смъртните случаи пристига инспектор от полицията. Пред очите на публиката започва детективското разследване, изпълнено с много въпросителни, дедукция, мистерии, интриги, мистичност, канонади от заплетени ситуации, конфликти, комични ситуации, които разкриват вината на петте опасни жени в къщата. Дали става дума за нещастни случаи или за убийства? Това се пита полицейският инспектор, който трябва да открие Истината в лавината от лъжи, които изсипват в своите версии дамите по време на разпитите. Дали ще успее със задачата си полицейският инспектор или ...

Утвърденият актьор Деян Донков завихря представлението около себе си с колосална сила. И не само заради водещата централна роля, която носи и предполага тази задача. Но, и много повече, заради педантичното изграждане на персонажа - секунда след секунда, сантиметър по сантиметър, до последната реплика и дъх на сцената. Изгражда ролята си с пълнота на палитрата до степен на вулканично избухване в развитието, инструментариума, находките и приспособленията, които взима на въоръжение, за да извае героя си, изпипан до най-малък детайл. И показвайки мощно силата на артистичния си талант.
Ярко, силно, впечатляващо и отчетливо партнира дамският актьорски екип на сцената - Аглика Бояджиева, Анна Кошко, Ива Трифонова, Милена Маркова, Пепа Николова. Поздравления за блестящите актриси, които пресъздават и позиционират своите героини в точно определените от драматургията и режисьорския алгоритъм места в цялостния композиционен пъзел от лабиринти, през които трябва да бъде преведена публиката, за да съпреживее полюсните издигания или спускания на гарвановия полет, следващ разказа на автора. И главната задача - да преминат през микса от жанрове, които са заложени в пиесата и да изведат финала до усещането за смразяваща реална история.
ПАВЕЛ ГАТИЛОВ: ИСКАХ ДА НАПРАВЯ КРАСИВО И ВЪЛНУВАЩО МНОГОЖАНРОВО ПРЕДСТАВЛЕНИЕ!
Eто как режисьорът Павел Гатилов коментира, специално за Art BG Reporter ® e-newspaper, решението на спектакъла:
"Представлението е криминале, с преход към различни жанрове: мистерия и комедия. Мисля, че в текста има и сатиричен тон. Дон Нигро е много добър англоезичен драматург. Исках да направя добро многожанрово представление за малък актьорски състав, с хубава атмосфера, предимно за бургаската публика. И да бъде красиво и вълнуващо! Да бъде представление, което да накара публиката, идвайки в театъра, да съпреживее красив празник и да изпита огромно удоволствие!"
Всъщност, проектът по създаване на постановката "Гнездото на гарвана" е планиран за реализация още с Борислав Чакринов. Така или иначе се отлага във времето, заради различни трудности и предизвикателства. Но, важното е, че вече е на бял свят, има своя забележителен успех и блестящ резултат.
И оправдава доверието, което Чакринов гласува на младия режисьор Павел Гатилов, когото лично кани в театъра.
"Борислав ще остане завинаги в съзнанието и душата ми като човекът с най-голямото сърце. Аз нямам думи, с които бих могъл да изразя огромната си благодарност! Защото, да, аз съм още съм тук, в България, благодарение на него, и заради него. За краткото време, през което работихме заедно, той стана за мен много близък човек", признава развълнувано и емоционално Гатилов.
Павел започва да се занимава с театър още през 2013 г., от когато датира първата му постановка, още като студент в университета - приказката «Трям! Здравейте!» от Сергей Козлов. Павел учи в Киевския национален театрален университет „Карпенко-Кари“ - първо при Игор Афанасиев, а след това при Алексей Кужелний. През 2016 г. е приет за студент и продължава своето развитие като специализира във висшите режисьорски курсове при Борис Юхананов - дългогодишен директор на Московския театър «Станиславски».
През годините работи като режисьор в Днепр и Харков, но правих представления и в другите градове: Киев, Одесса, Николаев. Първата му постановка е в Николаевски руски художествен театър. В Одесския театър «Василько» работи за сравнително кратко време през 2022 г., където успява да създаде само едно представление. "Много от постановките, които правих, по думите на моите колеги и критиката бяха успешни, но особено скъпа за сърцето ми остава постановката на „Бяг“ на Булгаков в Харковския театър „Пушкин“. Беше много затрогващ и невероятно близък текст за мен. И освен това, аз съм голям почитател на Булгаков", признава Гатилов.
Казва, че най-важният урок на този етап за него е знанието, че «всяко цвете ще цъфне на своето място и в точното време". И следва още едно верую, което никога не забравя и от което не отстъпва - че театърът не може да носи страдание за твореца, а е свобода, вглеждане, себепознание и познание, мечтание, радост и щастие.
* * *
На финала на този текст, нека пожелаем дълъг сценичен живот на "Гнездото на гарвана"!
Успешен нов сезон на Драматичен театър "Адриана Будевска" - Бургас и на неговия директор Иля Пепеланов!
А на Павел Гатилов - да продължава да лети, да сбъдва и да гради. Тук, в България, сред приятели и колеги, в новия си дом.
Защото с присъствието и работата си вече е част от българската култура и изкуство!
И заедно със своите колеги и родни творци вече пише най-новата история от развитието на българския театър.
На добър час!
/Art BG Reporter ® e-newspaper/
Коментари