Успешна Втора премиерна вечер на "Комедия от грешки" в Театър София – репортаж
РЕПОРТЕРСКИ ХРОНИКИ - 9 декември 2024 г. /
Театро отсам канала. София, 21 часа.
С публика, станала на крака и възторжено аплодирайки актьорите завърши Втората премиера на най-новата продукция на Театър София - "КОМЕДИЯ ОТ ГРЕШКИ".
И с няколко повторни извиквания за поклони на сцената на всички участващи артисти.
Което е знак, че публиката приемаше радушно видяната постановка. А тя е новаторски, смел и провокативен прочит на познатото класическо заглавие на Шекспир.
И макар в началото, преди прожекторите да угаснат, хората в публиката да сe дивяха на съвременните реклами и ърбан дизайн, който виждаха като декори на сцената и да си казваха: Ама такива неща не е имало в епохата на Шекспир, няма ли да гледаме автентична жанрова комедия?, то бързо съзнаваха, че са в предверието на едно модерно пътешествие през времето, пред което ще ги води знаменитият английски класик и драматург, но всичко останало ще бъде трансформирано с адрес днес - тук и сега, в 21 -ви век.
"Комедия от грешки" със сигурност е забавна комедия, далеч от мрачните, песимистични, проблемни и дори драматични комедии - от гледна точка на сценичните реализации по света на пиесите на Шекспир - най-значимият Ренесансов драматург, но и не само. Защото Шекспир принадлежи на всички епохи и времена, на миналото и на бъдещето. Модел и Символ за Театъра въобще.
Да се върнем на началото. Още в първите минути пред зрителят се разкрива модерно и съвременно решение на интериор, с идеята да се маркира пространството с много врати за входове и изходи, като перспективата остава на въображението на зрителя за продължение на декори, улици и сгради, а и бягството от конкретиката на обстоятелствата дава онази свобода за въображаемо творческо продължение на идеята на сценографа. Акцент наистина са ярките рекламни модули, които са инсталирани в горната част на рампата на сцената - ефектно, пъстро и прецизно решение и подход, напълно адекватен на цялата стилистика и визуална композиция на спектакъла.
Костюмите са "уау". И наистина това е реакцията на зрителя, защото грабват веднага с яркост, дизайн, подбор, линия и конструкция, тоналност и авангардност, рейв и пънк звучене. Но преди всичко са запомнящи се, ярки и цветни, провокативни и хармонични в същото време. В пълно единство с режисьорския подход за решение на спектакъла и изградените образи от актьорите на сцената. Представление с адрес младата аудитория. Под общия знаменател на динамиката, енергията, контрастите, увеличените хиперболизирани образи, комикса и блиц яркостта, моделираните в мащаб профилирани шаржови персонажи. И най-вече съвременно пулсиращия дъх и вибрация на спектакъла.
Заради релефа и качествено новите и различни нива и плоскост, върху която се проектират драматургията на Шекспир и брилянтния превод на Валери Петров, изразяващи търсената посока и решение, под която слага подписа си режисьорът Маргарита Мачева.
Човек е пълноценен със семейството си, и когато го изгубиш, то можеш да попаднеш в спиралата на комедия от грешки. Персонажите се търсят, губят се, лутат се, откриват не онова, към което се стремят, защото все чукат на грешната врата.
Нека първо откроим главният персонаж, представен от Димитър Стойнов, който има нелеката задача да се превъплъти в два персонажа на братята - близнаци. Динамично, ярко присъствие, с много сила и енергия на актьорската игра, изискваща огромна мобилизация - и заради огромния текст, който носи ролята, но и заради натоварените двигателни и пластични задачи, които има за изпълнение. Даниел Кукушев, другият водещ персонаж, който също така претворява два образа на сцената и е партньор на Димитър Стойнов през по-голямата част на сцената е наистина напълно равностоен, като диалогът между тях е изграден в симбиозата на моториката и отношенията между героите. Младежката динамика и енергия, които излъчват през цялото време, достигащи в края на спектакъла до пълно отприщване в контекста на объркването и хаоса от комедийни обстоятелства, със сигурност са един от големите плюсове на спектакъла. Към искрящата многоцветна аура на продукцията добавяме приноса на огледалния дамски тандем: Йоанна-Изабелла Върбанова и Дениза Павлова, които са част от симетрията в драматургичната геометрия на персонажите. Естественост, мярка, елегантност и изострена изразност - при Йоанна-Изабелла, и еластичност в полюсите, съчетана с контрастност на израза - при Дениза, са притежание и част от ефективния арсенал, които ползват умело двете актриси . Мила Банчева и Неда Спасова представят скулптурирани комиксови в израза и замисъла си персонажи, които са ярки находки като актьорски хрумки и моделиране.
Юлиян Малинов и Димитър Стойнов са както винаги на висота и дават център на завихрянето на действието. Милена Живкова, Ивайло Герасков и Пламен Манасиев са актьорските колони в спектакъла, които дават усещането за сигурност и баланс в изграждането на опорните точки на целия спектакъл.
Тук е мястото да кажем, че Йоанна-Изабелла Върбанова, Димитър Стойнов и Даниел Кукушев са възпитаници на проф. д-р Пенко Господинов, който в момента е и заместник - ректор на НАТФИЗ. Всъщност Йоанна-Изабелла е студентка от първия випуск на проф. Господинов, а Даниел и Димитър се дипломираха съвсем наскоро. Но и при тримата е видна школовката, филисофията и естетиката на актьроското присъствие, изградени с почерка на техния преподавател.
"Комедия от грешки" на Театър София кореспондира с днешното време и новия свят. Един прочит, обусловен през призмата на различния подход и персоналния отпечатък и стил, транспонира модерно решение на заглавието, като изгражда любопитно композиран и позитивно провокативен спектакъл, който търси и попада в тенденцията на най-новите съвременни стилистични и естетически решения на визията в цялост.
И вярвам, че продукцията ще проправи пътя и ще има своя дълъг сценичен живот - през калейдоскопа на развитието и надграждането, които ще изненадват и забавляват публиката, и ще носят радост и възторг.
На добър час!
Коментари